1996 - 2008

Het KBO biljart is volgens de gegevens die ik van derden mocht ontvangen ontstaan in het jaar 1996.

Voor het jaar 2000 werd er in Bergharen alleen in de cafe`s biljart gespeeld, maar daar brachten 4 senior biljarters uit Bergharen met het toenmalige bestuur van de KBO Bergharen-Hernen-Leur verandering in. Ze vonden namelijk een mooi plekje in het Oude Dorpshuis in Bergharen.

De grondleggers van het huidige KBO biljart waren  Toon Arntz, Henk Schiks, Rien Buijs en Hent van Beuningen uit Bergharen. Voor een gulden werd het biljart van De Oude Stal uit Bergharen overgenomen en geplaatst in Het Dorpshuis. Er werd al meteen een bestuur geformeerd.

Als Voorzitter Rien Buijs, Secretaris Toon Arntz, Penningmeester Hent van Beuningen, en Henk Schiks zou de contributie innen. Al snel hebben ze zich aangesloten bij  de Wijchense Biljart Federatie

Helaas moest Henk Schiks wegens ziekte afhaken, maar na toestemming van de bond is men in 1998 toch weer met een eerste team kunnen starten. Truus Spanjaard was toen nog te jong (49) jaar.

Al snel kwamen er nieuwe leden bij, en de ruimte beneden bij de bar werd toch wel wat klein,daarom werd er naar een andere ruimte uitgekeken. Die werd gevonden op de bovenverdieping van het Dorpshuis waar eerst de rommelpot gehuisvest was, maar daar moest enorm veel werk aan gebeuren om het toonbaar te maken.

Max Coppes kwam toen met een voorstel, als jullie met alle leden het werk willen verrichten dan zorg ik dat er 2 nieuwe biljarts inkomen, en zo kregen we voor het eerst een eigen biljartzaaltje met een bar en 2 mooie biljarts. Het bestuur bestond toen uit Voorzitter Han vd Berg, Secretaris The v Summeren, en Penningmeester Otto d Vaal.

Het ging zo goed dat men in 2003 al met 5 teams kon starten bij de BFWeO, en een jaar later 2004 hadden we al kampioenen onder ons, namelijk team D .

Ook het jaar 2005 werd er door dit team wederom het kampioenschap behaald.

In het jaar 2008 zijn we zelfs met 6 teams gestart wat aangeeft dat het leeft en gezellig is bij de KBO biljart.

wl